Dina uppgifter

Välj lag

FAQ – Poängfrågor

Poängfrågor

Hur värderas aktivitet och träning?

Dina uppgifter

Välj lag

All träning värderas lika, oavsett aktivitetstyp. Det vill säga, en person som promenerar i 30 minuter och en person som springer i 30 minuter får vardera 30 poäng. Däremot kan antal steg variera kraftigt mellan olika personer, vi tar alla olika långa steg. Tanken är att alla tävlande ska kunna delta på lika villkor.

Vi vill dessutom främja vardagsaktivitet, till exempel att du väljer trappan i stället för hissen. Därför registrerar Actimate också alla mindre aktiviteter under dagen.

Jag har rört på mig men får inga poäng i Actimate-appen – Android

Dina uppgifter

Välj lag

Actimate-appens poäng hämtas från Google Fitness. Kontrollera att Actimate-appen har tillåtelse att hämta data från Google Fitness. Följ de steg som gäller din telefon nedan.

Samsung Android:

  1. Gå in i telefonens inställningar och välj ”Moln och konton”.
  2. Välj ”Konton”.
  3. Välj ”Google”.
  4. Stäng av och sätt på ”Synkronisera Data i Google Fitness” och se till att behålla alternativet påslaget.
  5. “Synka om” manuellt i Actimate-appens inställningar

Fungerar det fortfarande inte?

  1. Gå in i Actimate-appens inställningar och kontrollera att du valt samma Google-konto i Google Fitness som i Actimate-appen.

 

Android (övriga):

  1. Du har loggat in med ett specifikt konto i Google Fitness. Kom ihåg kontots mailadress.
  2. Gå in i telefonens inställningar och välj “Konton och synkronisering”.
  3. Välj “Google”.
  4. Välj kontot från steg 1 (det konto du använder till Google Fitness).
  5. Kontrollera att alternativet “Synkronisera Data i Google Fitness” är godkänt.
  6. “Synka om” manuellt i Actimate-appens inställningar.

 

Fungerar det fortfarande inte?

  1. Gå in i Actimate-appens inställningar och kontrollera att du valt samma Google-konto i Google Fitness som i Actimate-appen.
Jag har rört på mig men får inga poäng i Actimate-appen – IOS

Dina uppgifter

Välj lag

Actimate-appens poäng hämtas från Apple Hälsa. Kontrollera att Actimate-appen har tillåtelse att hämta data från Apple Hälsa. Följ de steg som gäller din telefon nedan.

 

Apple:

  1. Öppna appen Apple Hälsa och tryck på fliken ”Källor”.
  2. Välj “Actimate”.
  3. Tillåt Actimate att läsa alla typer av data.
  4. “Synka om” manuellt i Actimate-appens inställningar.
Jag tog en cykeltur men jag har inte fått några poäng.

Dina uppgifter

Välj lag

Google Fitness ska registrera cykling automatiskt, om det inte är fallet så kontakta oss på support@actimate.se så hjälper vi dig.

 

Apple Hälsa registrerar inte cykling automatiskt, däremot registrerar den ibland cykling som en promenad.

Vill du mäta cykling rekommenderar vi dig att använda en tredjepartsapp, till exempel Strava eller Runkeeper. Se kapitlet “Smarta tillbehör och träningsappar”. Ett annat alternativ är att registrera cyklingen manuellt enligt instruktioner ovan.

Kan jag registrera ett träningspass manuellt?

Dina uppgifter

Välj lag

Apple:

  1. Gå in i appen Apple Hälsa.
  2. Tryck på fliken “Hälsodata” och välj “Aktivitet”.
  3. Tryck sedan på rubriken “Träningspass”.

(Ligger antingen som en röd ruta eller längre ner på sidan under rubriken ”Inga registrerade data”)

  1. Tryck på + högst upp i högra hörnet.
  2. Registrera ditt träningspass.*
  3. “Synka om” manuellt i Actimate-appen

*Den viktiga datan att registrera är träningspassets längd i tid och klockslaget du utförde det. Klockslaget är viktigt för att dina poäng inte ska krocka med andra aktiviteter under dagen. Information som kalorier och distans kommer inte att räknas  i Actimate-appen.

 

Android:

  1. Gå in i appen Google Fitness.
  2. Tryck på + längst ner i högra hörnet.
  3. Välj “Lägg till aktivitet”.
  4. Registrera ditt träningspass.*
  5. “Synka om” manuellt i Actimate-appen

*Den viktiga datan att registrera är träningspassets längd i tid och klockslaget du utförde det. Klockslaget är viktigt för att dina poäng inte ska krocka med andra aktiviteter under dagen. Information som kalorier och distans kommer inte att räknas  i Actimate-appen.

 

Mina poäng dyker inte upp trots att jag både väntat och har kontrollerat synkningen enligt stegen ovan.

Dina uppgifter

Välj lag

Använder du en smartklocka, aktivitetsarmband eller någon typ av träningsapp kan det ta lite extra tid innan poängen registreras i Actimate. För vidare frågor om liknande tillbehör, se avsnittet “Smarta tillbehör och träningsappar” längre ned.

Om poängen inte verkar stämma trots att du gått igenom stegen ovan, kontakta oss på support@actimate.se så hjälper vi dig!

 

Mina poäng stämmer inte.

Dina uppgifter

Välj lag

Det kan ta några timmar för dina poäng att dyka upp i Actimate-appen. Avvakta ett tag så dyker de snart upp. Du kan även prova att synka om manuellt i Actimate-appen genom att gå in i inställningarna högst upp till vänster.