Cloettas hälsosatsning minskade medarbetarnas metaboliska ålder med 5 år i snitt.

Cloettas hälsosatsning minskade medarbetarnas metaboliska ålder.

04 Dec Cloettas hälsosatsning minskade medarbetarnas metaboliska ålder med 5 år i snitt.

2017 startade under hälsans tecken för Cloetta, som invigde ”Cloetta Energy”, en långsiktig företag hälsosatsning för alla medarbetare. Projektet började med möjligheten för alla att genomföra en kroppskanning, och ta del av sin metaboliska ålder. Som en del av hälsosatsningen, medarbetarna skulle sen utmanas i en 12 veckor lång företagstävling. Syftet? Att samla på sig rörelseminuter som bidrag till Actimates tävling om priset ”Health Business of the Year”.

I den utmaningen, som drivs av Actimate, alla rörelseminuter räknas. Minuter samlas åt laget oavsett om medarbetarna går på ett gympapass, korta promenader, eller en löpptur. Hela 85 % av företaget svarade på uppmuntran och tog del i Cloettas utmaning med stort engagemang.

Vi hade inte förutsett hur stort engagemanget för just Actimate och utmaningen skulle vara och hur mycket våra medarbetare verkligen sporrade varandra.” berättar Tove Niskala Dahlén, HR Business Partner och Emilie Göransson Zayoud, HR Administrator på Cloetta.

Ökad gemenskap

Direkt efter att utmaningen hade tagit fart, så började kollegor att motivera och uppmuntra varandra. Många började ta promenader tillsammans på lunchen och köra andra aktiviteter för att smala ihop sina minuter. Detta i sin tur ökade teamkänslan inom varje avdelning som pushade varandra genom att börja tävla internt mot varandra. Tack vare detta stora intresse och engagemang i nästan hela företaget så blev utmaningen en del av en trevligare arbetsmiljö och vardag. Personalen började aktivera sig tillsammans och fick därför även chans att prata med kollegor som man kanske inte vanligtvis interagerar med på en daglig bas. Arbetsdagarna blev roligare, energin gick upp och medarbetarna kom ofta in på morgonen med motivationen på topp.

Att företaget uppmuntrar till rörelse uppskattas mycket av medarbetarna. Samtidigt märkte vi att det ökade vår gemenskap då många medarbetare bestämde sig för att gå på lunchpromenader  tillsammans.” berättar Tove Niskala Dahlén.

Medarbetarnas metaboliska ålder gick ner med 5 år i snitt.

Men det är inte bara stämningen på kontoret som påverkades positivt. Efter några månader fick medarbetarna genomföra en till kroppskanning, som visade att deras metaboliska ålder hade gått ner med hela 5 år i snitt.

Detta är fantastiska siffror och nu kommer de att fortsätta med Cloetta Energy som en del av ett långsiktigt hälsoprojekt.” säger Tove Niskala Dahlén. ”Vi har lärt oss att när man inkluderar alla och väljer något där alla kan delta oavsett intresse och tidigare erfarenhet så får det också stort genomslag och engagemang. Så även om det började som en kickstartutmaning så tycker vi att deltagandet även har bidragit till vår långsiktiga hälsosatsning!

I Actimates 12 veckors utmaning så tävlade Cloetta även med andra företag om priset ”2017 Health Business of the Year”, vars vinnare kommer att avgöras i slutet av December. Följ Actimate på Facebook, Instagram och Linkedin och missa inte resultatet!

Är du 2018 Health Business of the Year?

Häng med på Actimates 12 veckors lång företagsutmaning, och utmana dina medarbetare med Sveriges roligaste och lönsammaste aktivitetstävling! Varje rörelseminut ger 1 poäng, och varje rörelseminut räknas – oavsett om du går en kort promenad eller om du kör ett hårt pass på gymmet. Ju mer du rör på dig, desto mer poäng samlar du ihop åt ditt lag. Utöver tävlingen kan poängen också användas för spännande rabatter hos våra samarbetspartners. 

Vem blir 2018 Health Business of the Year? Anta Actimates utmaning idag!